dinsdag 21 juli 2015

structuur en ordenen

Voor kinderen/mensen met autisme is het fijn als er een duidelijke vaste structuur is, in de dag maar ook in hun omgeving, dit geeft namelijk rust en overzicht.
Wij wonen met zijn zessen in een best klein huisje, dan is het helemaal van belang dat alles een vaste plek heeft en er veel duidelijkheid is in waar alles hoort.
Ook is het belangrijk dat ze allemaal hun eigen plekje hebben daarin, wij hadden dit nog niet, door drukte was ik daar nog niet aan toe gekomen,  en samen met een vriendin ben ik boven begonnen om deze structuur te realiseren.
Na een dag hard werken samen met mijn vriendin, was alles gestructureerd en geordend boven , de kinderen hebben hun eigen kleur mandjes waar duidelijk bij is wat ze erin kunnen opruimen !
Dit was zo leuk en motiverend om te doen, en de kids waren zo enthousiast en zelf ervaarde ik ook rust in mijn hoofd met deze fijne verandering in het opbergen van spullen
Daarom zijn we twee weken later verder gegaan met beneden , heerlijk alles heeft een vaste plek en zit in mandjes of dozen met de etiketjes erop wat waar hoort zo is het duidelijk voor iedereen en geeft het meteen heel veel rust in je hoofd, we hebben zelfs een sleutelbakje ! nooit meer zoeken naar onze sleutels !

Bij het structureren en ordenen hoorde voor ons ook het minimaliseren in spullen, je hebt zoveel in huis wat je niet gebruikt , weg ermee, we hebben dit heel drastisch aangepakt ! ruimte dat is wat we willen! in je huis en in je hoofd

Het was erg leuk om te doen en het effect is echt heel groot, echt ongelofelijk ! Nu is er nog een kast die geordend moet worden en geminimaliseerd en dan zijn we klaar
Helemaal leeg (op de openhaard zie je een pictogram hangen hierover zal ik later ook nog een blog schrijven )

Videobanden en wierook

'
Schoenen, jassen,tassen,sleutels

Kast in de huiskamer , luiers in mandjes , wol in mandjes
 
De foto's van de kinderkamers staan niet op de computer dus die voeg ik later nog toe , de bijkeuken is ook een zeer grote verandering leeg en geordend, hier heb ik geen foto van

Geen opmerkingen:

Een reactie posten