woensdag 22 juli 2015

Pictogrammen

Gisteren zagen jullie al op de foto's dat we een pictogram op de open haard hebben hangen, wij gebruiken inderdaad pictogrammen, nu moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf een beetje een haat/liefde verhouding heb met pictogrammen omdat ik vind dat het teveel gebruiken hiervan de spontaniteit kan weg halen.
Ik hoorde steeds vaker iets over het gebruik van pictogrammen en het positieve effect daarvan dat ik ook nieuwsgierig was geworden en het wilde proberen, nu hebben wij best wel gestructureerde dagen omdat we de kids op verschillende scholen hebben en dus best een strak en druk gepland programma hebben , je zou dus denken de dagen zijn makkelijk uit te stippelen met pictogrammen, dat klopt ook wel, ik maakte dus een schema, maar al gauw bleek dit voor ons dus niet te werken want met vier kids komt het ook dagelijks voor dat een dag anders loopt dan verwacht (om een voorbeeld te noemen eentje eerder ophalen omdat hij/zij ziek is op school ect ) door de dag uit te stippelen in pictogrammen raakte de kids van zulke  veranderingen in de war , vooral lisa had daar moeite mee
De tijd daarna gebruikte we daarom geen pictogramma, maar al gauw bleek vooral tom als beelddenker meer nodig te hebben, dus hebben we gekozen voor pictogrammen met goede gedragingen en slechte, dus met dingen die we niet willen maar daar tegenover meteen een alternatief wat we wel willen, positief omdraaien dus.
Het blijft een beetje haat liefde met de pictogrammen en ons maar zo nu en dan hebben we van deze pictogrammen veel profijt en soms gebruiken we ze gewoon niet omdat we ze dan niet nodig hebben (we gebruiken ze vooral als tom overprikkeld is na school bijvoorbeeld)

Dit zijn de pictogrammen die bij ons hangen , mijn advies met pictogrammen zou zijn , kijk wat bij jou en je gezin past en volg vooral je gevoel hierin , jij weet wat wel en niet werkt ! Dat is namelijk voor iedereen weer anders !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten